Twee jaar geleden herintroduceerde Apple het overgenomen Beats Music als Apple Music. De stap is voorlopig een doorslaand succes: de muziekdienst heeft inmiddels 27 miljoen betalende gebruikers.

Dat maakte het bedrijf begin deze week bekend op WWDC, Apples jaarlijkse conferentie voor ontwikkelaars.

Met Apple Music krijgen muziekliefhebbers voor een tientje per maand toegang tot meer dan 40 miljoen liedjes. De dienst groeit razendsnel: in het afgelopen half jaar zijn er 7 miljoen betalende gebruikers bijgekomen.

Maar grote concurrent Spotify blijft vooralsnog een stuk groter. Het Zweedse bedrijf liet in mei weten dat het 50 miljoen abonnees heeft. Spotify bestaat dan ook al sinds 2006.

Muziekstreamingdiensten zitten de afgelopen jaren behoorlijk in de lift. Zo heeft de Nederlandse muziekindustrie vorig jaar voor het eerst meer omzet behaald uit streamingdiensten dan uit de verkoop van cd's en lp's.

De stijgende inkomsten komen voor rekening van hoofdzakelijk twee bedrijven: Apple en Spotify.

Hoe zit het met de directe concurrenten? Het Franse Deezer heeft naar eigen zeggen 6 miljoen abonnees, al bestaan er twijfels over die claim. Een beursgang werd eind 2015 onverwacht uitgesteld, omdat het bedrijf er financieel minder goed voorstond dan gedacht.

Tidal, de streamingdienst van rapper Jay Z, heeft 3 miljoen betalende gebruikers, al zou uit interne documenten blijken dat het bedrijf slechts 1,2 miljoen actieve abonnees heeft. Bestuurlijk is het een zooitje bij Tidal: in 2,5 jaar tijd zijn er al drie CEO's vertrokken. Geen wonder dat er geruchten zijn dat Jay Z zijn streamingdienst in de etalage heeft gezet.

Het Amerikaanse Napster heeft naar schatting 4,5 miljoen betalende gebruikers, maar groeit een stuk minder hard dan bijvoorbeeld Spotify. Waar de Zweden het afgelopen jaar zo'n 20 miljoen verse abonnees konden verwelkomen, bleef Rhapsody steken op een miljoen nieuwe leden.

En Google? Dat heeft met Google Play Music en YouTube Red twee ijzers in het vuur. Maar het bedrijf weigert om cijfers te geven voor beide diensten, meestal een teken dat het niet om indrukwekkende aantallen gaat.

Kortom, Spotify en Apple lijken de komende jaren de dienst uit te gaan maken. Zoals bij veel internetdiensten blijven er uiteindelijk één of twee grote spelers over. Apple, met enorm budget en trouwe schare fans, en Spotify, dat grote muzieklabels als aandeelhouder heeft, hebben daarvoor op dit moment de beste papieren.

LEES OOK: Waarom onbeperkt muziek streamen van T-Mobile uiteindelijk slecht is voor jou als consument